Is er reclame na de dood? (23-10-2001)

NRC Handelsblad van 20-11-2001 Pagina 23

 

Koos Alberts loopt weer! De populaire zanger van het levensleed, die al bijna vijftien jaar lang met een dwarslaesie in een rolstoel zit, verschijnt sinds gisteravond in een nieuwe commercial van het financi’le concern Achmea. We zien hoe hij thuis met zijn gouden platen aan de muur de krant zit te lezen als de telefoon gaat. Buiten beeld vraagt zijn vrouw of hij opneemt. Alberts heeft niet veel zin, maar staat toch op, loopt naar de telefoon en zegt zijn naam. Het blijkt voor zijn vrouw te zijn. Dan verschijnt de tekst die een eind aan dit onbestaanbare tafereeltje maakt: ,,Helaas berusten deze beelden niet op de werkelijkheid.” Zo vestigt Achmea de aandacht op diverse projecten in het kader van de verkeersveiligheid.

 

Achmea is de moedermaatschappij van een groot aantal verschillende bedrijven, waarvan Centraal Beheer, Avèro en Zilveren Kruis de bekendste zijn. In mei begon een reclamecampagne, die ook de naam van de holding bekend moet maken. Voor de komende drie jaar is daartoe 90 miljoen gulden uitgetrokken. Onder het motto ,,Achmea ontzorgt”, een idee van het Amstelveense reclamebureau Result DDB, wordt het imago opgebouwd. Niet alleen om de hele groep aan de buitenwereld te presenteren onder èèn kwaliteitsstempel, maar ook om intern besparingen mogelijk te maken. ,,De afzonderlijke bedrijven krijgen zo een sterker groepsgevoel”, zei bestuursvoorzitter Nol Hoevenaars in mei in deze krant, ,,waardoor samenwerken eenvoudiger wordt.”

 

Op de televisie heeft Achmea tot dusver drie idyllische situaties vertoond, die `helaas niet op de werkelijkheid’ berusten. Eerst plaatste een mismoedige groenteman een reclamebord voor spruitjes voor zijn lege winkel, waarop er prompt een stormloop ontstond om te attenderen op de flexibele pensioenen voor ondernemers. Daarna hadden mensen in allerlei situaties een wortel in de mond in plaats van een sigaret of sigaar (zelfs Fidel Castro dook even op) om cursussen voor het stoppen met roken te propageren. In het derde filmpje zat een wachtkamer vol artsen en verplegers te wachten op een pati’nt de omgekeerde wereld dus. En telkens verschenen er na de filmpjes paginagrote advertenties over de manier waarop Achmea-bedrijven aan een oplossing kunnen bijdragen. Zo wordt de commercial met Koos Alberts dezer dagen gevolgd door een advertentie die onder meer een actie van Centraal Beheer aanprijst: kortingen op een handsfree set die veiliger telefoneren in de auto mogelijk maakt. In zijn Mercedes 300SL raakte Koos Alberts in de nacht van 29 oktober 1987, na twee optredens, van de weg. Hij kwam ten slotte tegen een boom tot stilstand. Als geen ander is hij zodoende doordrongen van het belang van verkeersveiligheid. Achmea ziet hem als de bekendste Nederlander met een dwarslaesie. Om de herkenning nog te vergroten is in het filmpje op de achtergrond een flard uit zijn grootste hit Ik verscheurde je foto te horen. Door een verbluffend staaltje beeldmanipulatie is het hoofd van Koos Alberts op het lichaam van een ander geplaatst. Zelfs bij nauwkeurige en herhaalde beschouwing is het bedrog niet zichtbaar. Zelf werkte de zanger van harte aan de opnamen mee, aldus de reclamemakers.

De vraag is alleen of niet al bij voorbaat te voorspellen valt dat er gekwetste reacties zullen komen. Maar niemand kan zeggen dat de commercial smakeloos is, vindt Herberth Samsom, managing partner van Result DDB. ,,Het is met de hoogst mogelijke integriteit gemaakt.”

In elk geval is vooraf overleg gepleegd met de Dwarslaesie Organisatie Nederland, waarvan het website-adres ook wordt vermeld in de bijbehorende advertentie. En deze pati’ntenorganisatie zei wat ook Alberts al over het belang van verkeersveiligheid had opgemerkt: ,,Je kunt het niet hard genoeg zeggen, anders heeft het geen enkel effect.”