Vrouwen en auto’s (13-07-1999)

NRC Handelsblad van 13-07-1999 Pagina 17

Over de blote man op de motorkap liepen de meningen uiteen. Het was duidelijk wat Skoda ermee bedoelde: een knipoog naar de onuitroeibare blondines die op autobeurzen de mannelijke aandacht naar het nieuwste model trekken. ,,Leuk dat de rollen eens omgedraaid worden”, reageerde èèn lezeres dan ook. Maar verder hoefde dat mannelijke bloot niet zo. ,,Ik wil niet op die manier aangesproken worden”, zei een andere vrouw. ,,Het is best grappig, maar het heeft absoluut geen effect.”De op vrouwen gerichte advertentie waarin Skoda een jolige heer in zwemslip drapeerde op de motorkap van de nieuwe `Yellix’, kwam kortgeleden ter sprake in een onderzoek van de afdeling advertentie-verkoop van VNU Tijdschriften naar de manier waarop vrouwen naar autoreclame kijken. Heel anders, zo te zien, dan mannen. Bloot hoeft in elk geval niet, ook niet als grapje. Het is geen toeval dat de oplagecijfers van Playboy nog altijd vele malen hoger zijn dan die van de vrouwelijke tegenhanger Playgirl. De meeste vrouwen zijn aanzienlijk minder geïnteresseerd in pin-ups dan de meeste mannen; die vuistregel lijkt, alle emancipatie ten spijt, nog steeds op te gaan.

Het belang van de vrouwelijke invalshoek voor autoreclame komt uit een paar cijfers zonneklaar naar voren. Vrouwen tussen 18 en 65 jaar zijn steeds hoger opgeleid en hebben steeds vaker een baan buitenshuis. Het aantal vrouwen met een rijbewijs is bovendien de laatste dertien jaar sterk toegenomen: van 65 tot 74 procent. En het aantal vrouwen met een eigen auto steeg eveneens: van 23 tot 43 procent. ,,De werkende vrouw is dè meest interessante, nieuwe doelgroep voor de autobranche”, constateert Jeroen Verbeek, account manager bij VNU Tijdschriften.

Die ontwikkeling is tevens van groot belang voor de advertentie-omzet van de VNU-tijdschriften Cosmopolitan, Marie Claire en Nouveau. Volgens eerder onderzoek is de groei juist bij deze bladen bovengemiddeld. Niet voor niets besteden ze alle drie maandelijks ook redactionele aandacht aan auto`s. Nu blijkt zelfs, dat de lezeressen zich niet serieus genomen voelen wanneer in hun blad geen auto-advertenties staan. ,,Wel stom van de adverteerder”, zei èèn van de ondervraagden, ,,dat ze mij niet als potentiële klant zien.”

Vrouwen gaan, aldus het onderzoek, tamelijk recht op hun doel af als ze een auto willen kopen. Allerlei frutsels aan de buitenkant (spoilers, wieldoppen) waarmee mannen kunnen worden gepaaid, spelen bij hun keuze nauwelijks mee. In autoverkopers hebben ze weinig vertrouwen. Het advies van de omgeving is veel belangrijker. En als ze eenmaal weten wat ze willen, zijn ze moeilijk nog te beïnvloeden. Reclamemakers staat, alles samengevat, maar èèn ding te doen: de lezeres het gevoel geven dat ze serieus wordt genomen.

Dat mag best op een speelse manier, als de praktische informatie maar niet ontbreekt. Zo kreeg een advertentie voor de Peugeot 106, waarin de motorkap een stok in zijn bek geklemd houdt onder het woord ,,Bráááf”, positieve reacties. ,,Heel simpel”, aldus een lezers, ,,hij doet alles wat je wilt.” En ook een advertentie waarin de Peugeot 306 werd afgebeeld naast een zwangere vrouw (,,Als je moeder wordt, hoef je toch niet meteen te kiezen voor een kinderwagen”) was blijkbaar aardig in de roos. In beide advertenties stond, onder de blikvanger, een zakelijk blokje tekst. De dubbele pagina’s met een glamourfoto zonder tekst, die voortdurend in mannenbladen staan, zijn dus aan vrouwen niet besteed.

Eèn adverteerder bleek een vergissing te hebben begaan door in een vrouwenblad een stoer ogende advertentie voor de Audi A3 te plaatsen. Op zichzelf kon deze reclame nog wel door de beugel, maar kennelijk had niemand eraan gedacht om de foto even aan medium en doelgroep aan te passen: achter het stuur zat een man.