Lelijk eendje” verkozen tot beste Nederlandse reclameliedje

De verkiezing van de Top-40 van de beste Nederlandse reclameliedjes op deze site is gewonnen door het liedje  ‘Het Lelijke eendje, geschreven in 1959 werd door Annie M.G Schmidt ter promotie van de 2CV van Citroën en gezongen door Heleen van Meurs en Ronnie Postdammer. Aanleiding voor de verkiezing is de verschijning op 22 september 2009 van het boek De muzikale verleiding, Nederlandse reclame op 45 toeren, een initiatief van het ReclameArsenaal.

Lange tijd was het liedje “Ay, Ay, Ay die Caballero” van het Leedy Trio uit 1961 favoriet. Uiteindelijk werd dit aanstekelijke lied, dat in de jaren zestig veel in voetbalstadions werd gedraaid, nummer twee. Op de derde plaats belandde “Daan Hooikaas”, een sketch waarin Kees van Kooten en Wim de Bie als De Klisjeemannetjes reclame maken voor Kodak.

Ook de auteurs van het boek, Dolf Hell en Frits Jonker, hadden ‘Het lelijke eendje bovenaan in hun Top-40 gezet. Kort na de introductie van de 2CV in 1948 vergeleek een journalist het autootje met het lelijke eendje uit het gelijknamige sprookje van Andersen. Annie M. G Schmidt maakte er met haar tekst op een melodie van de Franse zanger Charles Trenet een liedje van dat na vijftig jaar nog favoriet is.

Meer achtergrondinformatie over de reclameliedjes vindt u in onze wisseltentoonstelling. En op de uitslagpagina kan de nieuwe Top-40 worden beluisterd, terwijl in onze database honderd van deze naoorlogse reclameliedjes uit zijn opgenomen.